Education is designed to support early development in preparation for participation in school and society. У Великој Британији, прве докторске дипломе (DSc и DLitt) уведене су на универзитетима у Лондону, Единбургу и Кембриџу 1870-их, а звање доктора филозофије (PhD) први пут је уведено 1917. године на Универзитету у Оксфорду.
Тренутно постоји преко 5.000 различитих докторских програма у Великој Британији.
Врсте степена
Постдипломски програми у Великој Британији нуде широк избор и могу се добити путем:
- Традиционални истраживачки програми (PhD, DPhil)
- Програми који комбинују истраживачке активности са студирањем у Енглеској и практичном обуком (New Route PhD)
- Професионално оријентисани програми (DBA, DEng, DEd)
- Додела дипломе PhD као резултат изузетне практичне активности (PhD by Practice)
- Додела дипломе PhD на основу изванредне публикације (PhD by Publication)
Постдипломске студије у Европи су, као прва фаза постдипломског образовања, у ствари еквивалентне руским постдипломским програмима; За пријем морате имати мастер диплому. Међутим, у погледу нивоа захтева и квалитета истраживачког рада, постдипломски студиј у Великој Британији гравитира руским докторским студијама. Ова карактеристика омогућава руским студентима да стекну високу истраживачку научну диплому, признату у целом свету, студирањем у једном постдипломским програмима.
Шта докторски програми нуде студентима?
Ниво програми које нуде британски универзитети PhD, у зависности од свог типа, они пружају могућност:
- Проширити или продубити специјализацију и знања, спровести интердисциплинарна истраживања, стећи знања и вештине у новим предметним областима (програми Integrated PhDs, The New route PhD)
- Спроведите истраживање на највишем академском нивоу, постаните један од водећих светских стручњака у високо специјализованој области, припремите се за академску каријеру (традиционална PhD)
- Ојачајте лични потенцијал и развијте преносиве вештине (transferable skills)
Истраживања (Research) програме
Сврха и организација
Сврха ових програма је спровођење фундаменталних истраживања у изабраној области, представљање оригиналних налаза од научне вредности, писање и одбрана дисертације. У научним и техничким предметима, рад на дисертацији је често део веће студије коју спроводи универзитет. Ово омогућава студенту да постане део активне истраживачке групе и стекне драгоцено искуство и дубоко знање о предмету за каснију каријеру и лични раст. Истраживачки програми могу укључивати мале наставне модуле о статистици, специјализованом ПЦ софтверу и хардверу, избору и употреби истраживачких метода, научном писању и презентацији података.
Наставне методе
- У основи – самосталан рад, који показује висок степен интелектуалне независности ученика, његове вештине самоорганизације, управљања пројектима и способност планирања свог времена.
- Рад са супервизором (један или два): састанци сваких неколико недеља да би се разговарало о привременим резултатима насталих потешкоћа. Формат супервизије зависи од предмета.
Истраживачки програми такође имају за циљ развијање вештина неопходних за истраживачки рад: управљање пројектима, планирање, самоорганизовање и друге вештине неопходне у изабраној предметној области.
Значајна пажња у процесу учења поклања се интеграцији студената у научну заједницу, овладавању начинима њеног функционисања и размени информација – тј. „професионална” обука научника: учешће на семинарима, конференцијама, публикацијама.
Систем рангирања
Успешан завршетак студијских модула докторског програма може бити услов за завршетак дипломе, али студијски модули немају значајну тежину у коначној оцени рада. О свему одлучује дисертација и њена успешна одбрана, као и положен усмени испит из специјалности.
Додељене дипломе
Истраживачки програми воде до звања доктора филозофије (Doctor of Philosophy – PhD, DPhil).
Образовни и истраживачки програми
Сврха и организација
Докторски образовни и истраживачки програми на британским универзитетима укључују првенствено New Route PhD – интегрисани програми последипломске обуке који комбинују истраживачке активности са програмом стручног усавршавања.
Успешни дипломци таквих програма су независни истраживачи опремљени професионалним, личним и преносивим (transferable) вештине које могу дати значајан допринос развоју изабране области.
Предности програма New Route PhD су:
- Програм истраживања појединачно одабран за сваког студента;
- Циљана обука за ефикасан развој истраживачких вештина;
- Развој општих вештина, укључујући лидерство и предузетнички дух;
- Велике шансе да се програм заврши на време;
- Дипломирани је у стању да делује као независни истраживач.
Имплементација вашег сопственог истраживачког пројекта одвија се у блиској сарадњи са вашим супервизором. Модул обуке обухвата курсеве из специјалности, курсеве који имају за циљ развијање образовних и истраживачких компетенција, као и интердисциплинарне курсеве који имају за циљ развијање професионалних вештина.
The New Route PhD такође дозволи ученику:
- Током студија, прођите практичну обуку неопходну за вашу будућу каријеру – то јест, у ствари, радите у својој специјалности током студирања (на пример, подучавање);
- Спровођење дела истраживања у својој земљи, на основу прописно опремљеног универзитета – опција се зове “joint supervision/ registration”, “split PhD” или “part time PhD” и нуде га многи универзитети. Ова опција обуке се договара на индивидуалној основи кроз одобрење универзитета за истраживање, кандидатуру „локалног“ супервизора и наставног плана и програма.
New Route PhD се односи на такозване интегрисане докторске програме (Integrated PhD). Идеја је да студенти у почетку уђу у магистарски програм истраживачког типа (на пример, MRes или MPhil), и, под условом успешног завршетка прве године студија (или две године), одлуче да наставе студије и пређу на докторат програм PhD. Овај образац вам омогућава да скратите период студирања на докторском програму.
Наставне методе
The New Route PhD: приближно 30-40% студијског времена посвећено је дисциплинама које су директно повезане са предметом студирања, предметима из сродних области, наставним вештинама, прилагођавању технологија из других области делатности и развоју преносивих вештина. Остатак времена је посвећен развијању истраживачких вештина, раду на датом специфичном истраживачком проблему и развоју професионалних вештина.
Систем рангирања
Средње оцене се додељују за модуле обуке, резултате вежби и испите. Дисертација обично има нешто већу тежину у коначној оцени од студијских модула.
Додељене дипломе
Тренутно програми New Route PhD постоје на 34 британска универзитета иу широком спектру области, као што су лингвистика, биологија, рачунарство, друштвене вештине, економија, политичке науке, образовање, инжењеринг, хуманистичке науке, математика, физика, пољопривреда, медицина, право итд.
Типичне дипломе које се додељују су PhD (Integrated PhD) или NRPhD (New Route PhD).
Професионално оријентисани програми (Professional Doctorates)
Сврха и организација
Професионално оријентисани докторски програми су врста образовних и истраживачких програма, али су усмерени не толико на развијање истраживачких вештина и спровођење самосталног истраживања, већ на стручно усавршавање и развој студената у вези са одређеном професијом.
Професионално оријентисани докторски програми такође могу функционисати као интегрисани програми и омогућити средње магистарске дипломе након успешног завршетка прве фазе студија.
Наставне методе
Модули обуке обухватају теоријске курсеве, савремене приступе методологији истраживања и стручну праксу. Главни акценат истраживачког рада је на примењеном истраживању које доприноси развоју стручне области коју студент бира.
Систем рангирања
Средње оцене се додељују за модуле обуке, положене испите и на основу резултата праксе.
Додељене дипломе
Професионално оријентисани докторски програми обично воде до докторских диплома у одређеним наукама, на пример, DEd, DEng, DBA, DClinPsych итд.
Главна разлика програма доктора образовања (DEd) од доктора филозофије у образовању (PhD in Education) је да вам први програм омогућава да покријете шири спектар предмета везаних за образовање и да се фокусирате на један истраживачки проблем тек на крају студија.
Доктор пословне администрације (Doctor of Business Administration, DBA) такође је истраживачка диплома. Овакви програми имају за циљ развој теорије и праксе пословне администрације и менаџмента.
Степени PhD, додељују се на основу стручних резултата
Овај тип се односи на чисто истраживачке програме.
Додела степени PhD као резултат изузетне праксе (PhD by Practice) распрострањена у области ликовне и уметничке уметности. Дисертација може бити анализа креативног процеса или креативни пројекат. Као резултат тога, степени као што су PhD, Doctor of Music (DMus), Doctor of Musical Arts (AMusD) и др.
Додела степени PhD на основу изванредне публикације (PhD by Publication) практикују чланови наставног особља. Дисертација је објављени рад плус критички осврт на рад од 5.000-10.000 речи. Степень PhD на основу резултата дисертације, као и њене успешне усмене одбране.
Трајање студија на докторским програмима
Период обуке | Истраживачки програми | New Route PhD | Проф. — оријентисани програми |
Редовно образовање (Full-time) | 3-4 у години | 3-4 у години | 3-4 у години |
Увече, на пола радног времена или викендом (Part-time) | 5-7 године | 5-7 године | 5-7 године |
Таблица наиболее популярных степеней
Степен | Услови за упис | Трајање | Тип програма | Облици завршне контроле |
Др (PhD, DPhil) | Диплома магистра. Могућ је директан пренос са мастер програма | 3-4 у години full time, 5-7 године – part-time | Истраживачки програми | Писање завршног рада + усмени испит (усмена одбрана) |
New Route PhD | Диплома магистра. Могућ је директан пренос са мастер програма | 3-4 у години full time, 5-6 године – part-time | Модули за истраживање и обуку | Средњи контрола, полагање испита, писање дисертације |
Professional Doctorates (DEng, DEd, DBA, DClinPsych) | Диплома магистра. Професионално искуство према сфера | 3-4 у години full time, 5-7 године – part-time | Модули за истраживање и обуку | Средњи контрола, полагање испита, писање дисертације |
PhD by Practice (PhD, DMus, AMusD), PhD by Publication) | Додела степени PhD као резултат изузетне професионалне активности | Истраживачки програми | Израда пројекта дисертације и њена одбрана |
Припрема и одбрана дисертације
- Кључни елемент успешног завршетка докторског програма је израда и одбрана истраживачког пројекта – дисертације (Doctoral thesis). Дисертација представља резултате самосталног истраживачког рада дипломираног студента у блиској сарадњи са ментором.
- Програми и одељења постављају сопствене захтеве за дужину пројекта дисертације, која у области друштвених и хуманистичких наука обично износи 80.000-100.000 речи, а у области егзактних наука – 40.000-50.000 речи.
Приближна структура дисертације изгледа овако:
- Насловна страна,
- резиме,
- Израз захвалности
- садржај,
- Увод, формулација истраживачког проблема,
- Циљеви, задаци и хипотезе студије.
- Преглед литературе,
- Методологија истраживања,
- Главни аналитички део су резултати истраживања, структурирани по поглављима,
- Закључци, препоруке, упутства за даљи рад,
- линкови,
- Библиографија,
- Апликације.
У УК се одбрана дисертације назива viva voce, тј. усмени испит (од латинског «живим гласом»). Одбрани присуствују два или више испитивача и кандидат. Један од испитивача је представник универзитета на којем кандидат студира (али није његов ментор), остали испитивачи су спољни, који представљају друге универзитете. Присуство главног руководиоца на одбрани није потребно, а он нема право да поставља питања током испита.
На већини универзитета такве одбране се одвијају иза затворених врата, али неки универзитети, на пример, Оксфорд, дозвољавају присуство чланова универзитета на одбрани докторских дисертација за диплому DPhil.
Школарине за докторске програме
Британски универзитети самостално одређују школарину за две врсте студената: за студенте из Велике Британије и земаља чланица Европске уније – “домаћа накнада“ и за стране студенте (из свих осталих земаља) “overseas fee“.
Припремљено од материјала
Quality Assurance Agency (QAA), British Council, портала Newroutephd, Park, C. “New Variant PhD: The changing nature of the doctorate in the UK”, Journal of Higher Education Policy and Management, Vol. 27, No. 2, July 2005, pp. 189–207.